Räkna med mig
torsdag 19 april 2018

Knep och knåp

›
"Jag är färdig. Vad ska jag göra nu?" I och med att jag använder mig av undervisningsmetoden flipped classroom händer det ofta a...
måndag 16 april 2018

Utnyttja golvet

›
Jag försöker utnyttja olika ytor för att få in matematiken på så många ställen som möjligt i klassrummet. Senaste yta som blev lite matemati...
torsdag 12 april 2018

Rationella uttryck

›
Eftersom boken (pi9) har väldigt få uppgifter där eleverna får öva på faktorisering och förenkling av rationella uttryck, har jag skapat...
torsdag 5 april 2018

Pythagoras i tangram

›
Denna laborativa övning brukar jag göra då vi gått igenom hur man räknar hypotenusan och kateten med hjälp av pythagoras sats. Förutom öv...
måndag 2 april 2018

Rådjuren och stängslet

›
Tankenöt: "Jag har 100m stängsel, som jag har tänkt använda för att skydda mina odlingar från rådjuren. Hur borde jag lägga upp stä...
torsdag 29 mars 2018

Utvärdera uttrycket

›
Sjuorna har i några lektioner övat på att skriva uttryck, bland annat uttryck för talföljder . Detta är en övning i att beräkna uttrycket...
måndag 26 mars 2018

Påskinspirerad tankenöt

›
Det finns 54 påskhjälpare på Blåkulla. Förhållandet mellan påskhäxor och påskharar är 1:5. Hur många fler påskhäxor måste komma till Blåkull...
‹
›
Startsida
Visa webbversion

Om mig

Mitt foto
Nina
Jag undervisar matematik i Sarlinska skolan i södra Finland. Jag gillar laborativt material och att testa nya saker i undervisningen. Denna blogg är till för att inspirera, tipsa, ge idéer och bara gotta sig i allt härligt man kan göra med matematiken. Hoppas att du har nytta och glädje av materialet!
Visa hela min profil
Använder Blogger.