torsdag 19 april 2018
Knep och knåp
›
"Jag är färdig. Vad ska jag göra nu?" I och med att jag använder mig av undervisningsmetoden flipped classroom händer det ofta a...
måndag 16 april 2018
Utnyttja golvet
›
Jag försöker utnyttja olika ytor för att få in matematiken på så många ställen som möjligt i klassrummet. Senaste yta som blev lite matemati...
torsdag 12 april 2018
Rationella uttryck
›
Eftersom boken (pi9) har väldigt få uppgifter där eleverna får öva på faktorisering och förenkling av rationella uttryck, har jag skapat...
torsdag 5 april 2018
Pythagoras i tangram
›
Denna laborativa övning brukar jag göra då vi gått igenom hur man räknar hypotenusan och kateten med hjälp av pythagoras sats. Förutom öv...
måndag 2 april 2018
Rådjuren och stängslet
›
Tankenöt: "Jag har 100m stängsel, som jag har tänkt använda för att skydda mina odlingar från rådjuren. Hur borde jag lägga upp stä...
torsdag 29 mars 2018
Utvärdera uttrycket
›
Sjuorna har i några lektioner övat på att skriva uttryck, bland annat uttryck för talföljder . Detta är en övning i att beräkna uttrycket...
måndag 26 mars 2018
Påskinspirerad tankenöt
›
Det finns 54 påskhjälpare på Blåkulla. Förhållandet mellan påskhäxor och påskharar är 1:5. Hur många fler påskhäxor måste komma till Blåkull...
‹
›
Startsida
Visa webbversion