onsdag 24 januari 2024

EscapeFörhållanden


Kuvert med första 30 uppgifterna,
böckerna med följande 30
och "skattkistan". 

Idag var det full rulle i klassrummet då vi hade escape-inspirerad övning med förhållanden. 

Jag började med att dela in klassen i två lag (lottade lagen). Det ena laget blev det "rosa" laget och det andra det "ljusblåa". Lagen satte sig med borden placerade i en ring så att de kunde samarbeta med varandra och lätt komma åt lagets uppgifter. Då alla var redo satt vi igång. 

Elevernas 30 uppgifter.

Båda lagen fick en uppsättning med 30 uppgifter (samma uppgifter åt båda). De placerade uppgifterna i mitten av sin ring. Varje elev tog en uppgift åt sig från högen, löste den i sitt häfte och kom sedan till mig (jag satt vid katedern) och visade sin lösning. Var lösningen korrekt, med korrekta uträkningar, enheter och svar så fick eleven ta ledtråden som hörde till den uppgiften. De flesta uppgifter leder till en ledtråd, men inte alla. Sedan gick eleven tillbaka till sitt lag och tog nästa uppgift att räkna. Det var fritt fram att byta uppgifter sinsemellan och att hjälpa varandra i laget. 

Ledtrådarna som eleven tog med
till sitt lag då uppgiften var rätt löst.

Då laget löst alla uppgifter i A-delen skulle de kombinera ledtrådarna för att öppna låset till boken. Inne i boken fanns 30 uppgifter till, som de löste på samma sätt som A-uppgifterna. Ledtrådarna till B-uppgifterna ledde sedan till låset i "skattkistan". Det var otroligt jämnt (bra lottade lag!) och var i slutet fast i väldigt lite vilkendera laget som först lyckades öppna vinsten.

Min lunta med alla uppgifter 
och lösningar.

Varje gång en elev kom och visade lösningen åt mig noterade jag det i mitt protokoll, så att jag hade koll på vem som hade räknat vad och hur mycket. Baserat på mängden uppgifter, typen av uppgifter och på hur bra de var lösta gav jag sedan ett vitsord åt eleverna för sin prestation i övningen. 

Det här var otroligt roligt! Vilket fokus eleverna hade hela lektionen och vilken tävlingsinstinkt!

Material: uppgifterna, klassens ledtrådslapp, uppgiftskontroll, samt eget "escapematerial" som t.ex. böcker, lådor och lås
Tidsåtgång: 60min 

torsdag 11 januari 2024

Ultimata luffarschacket

God fortsättning på 2024!!

Detta inlägg var meningen att komma som tips inför sista lektionen inför jullovet, men ... hups ... det blev opublicerat. Men det lär väl komma fler tillfällen då det kan användas. 😃

En av de sista lektionerna visade jag åt eleverna tre olika "spel" man kan göra med endast papper och penna. Detta är ett av de spelen. Så här kommer ett tips på en ganska rolig variant av luffarschack (tic-tac-toe). Denna gång tänkte jag ge instruktionerna på video, eftersom det är lättare att förklara (och kanske även förstå?) om man får det muntligt. Spelet tränar eleven att tänka i flera steg framåt samt i att varje drag har konsekvenser. 


Material: rutigt papper eller denna spelplan, penna
Tidsåtgång: >10min