fredag 17 november 2023

Likformig labyrint

Detta spel är en fortsättning på förra inlägget "Finns i monomsjön". Förutom att detta tränar likformighet så får eleverna övning i att addera likformiga termer.

Spelets gång:
- dela in eleverna i grupper på 2-4 personer
- varje grupp skall ha en labyrintbana, uppsättning monomkort samt varsin spelpjäs
- den som vaknade senast i morse får börja, genom att ta ett monomkort ur högen (bildsidan neråt). Om monomet är likformigt med någon angränsande ruta (även diagonalt) får spelaren flytta framåt sin spelpjäs. Om spelaren vet summan av monomen (monomet på kortet + monomet på rutan dit pjäsen flyttades) så får spelaren ta ett nytt kort. Turen tar slut då spelaren inte fick ett likformigt kort / spelaren inte klarar av att beräkna summan (be dem eleverna hjälpa varandra att beräkna, samt kontrollera att motspelaren räknar rätt) / inte vill flytta till den rutan (t.ex. om rutan är bakåt, dvs. längre bort från målet).
- spelet fortsätter i tur och ordning tills någon har kommit i mål.
- vissa rutor har två olika monom, så dessa kan vara likformiga med två olika kortsorter. Jokerkorten har fyra olika monom, så då har eleven fyra alternativ att välja emellan. 

Material: Monomkort, labyrintbana, spelpjäser
Tidsåtgång: 20min

torsdag 9 november 2023

Finns i monomsjön


De flesta elever har spelat "Finns i sjön", så detta spel, som tränar att hitta likfomiga termer,  går snabbt att sätta igång med eleverna.

Dela eleverna i grupper på 3-5 elever. Sätt alla kort i monomsjön och så plockar varje spelare upp fem kort som hen har på handen). Den som har flest bokstäver i sitt namn får börja. Eleven frågar av en annan elev (man måste säga på förhand av vem man frågar) enligt något kort man har på handen, t.ex. kan spelaren på bilden fråga "Sanna, kan jag få alla dina x i kvadrat?". Om Sanna har kort som är likformigt med det som frågas efter måste hon ge alla kort och då får spelaren fortsätta att fråga. Om Sanna däremot inte har likformigt kort svarar hon: "Finns i monomsjön". Sedan är det nästa spelares tur. Av varje "sort" finns det åtta kort, men om man får ihop fyra av samma får man lägga ner dem på bordet. Det finns även joker-kort, som har fyra olika variabeldelar, eleven får själv välja vilken av dem han använder joker-kortet till. Om någon spelare blir utan kort får hen ta upp ett kort från sjön för att kunna fortsätta att delta i spelet. Vinnaren är den spelare som har flest högar på bordet när spelet är slut. 

Material: Monomkort
Tidsåtgång: 20min

fredag 3 november 2023

Närmast noll

Korten på handen = 0 

Jag tycks vara riktigt spelinriktad denna höst för här kommer ännu ett spel. Detta spel tränar addition och subtraktion av heltal. 

Dela in eleverna i grupper på 3-5 elever (antalet är egentligen inte så viktigt, men tror att ungefär 4 per grupp blir bäst). Varje grupp skall ha en vanlig kortpacke, där jokrarna plockas bort. Vi valde att ässen är 14, men spelet kan göras lättare genom att äss är 1 och alla bilderkort tas bort. Bilderkorten bör gås igenom och helst skrivas på tavlan vilka tal de motsvarar. I detta spel är de röda korten (hjärter och ruter) positiva tal och de svarta (klöver och spader) negativa tal. 

Varje spelare tilldelas 5 kort och man skall hela tiden ha fem kort på handen. Första spelaren, efter delaren, väljer ett kort från handen att lägga ner på bordet med bildsidan uppåt och tar ett nytt kort från kortpacken. Nästa spelare kan välja att ta det synliga kortet eller ett nytt från kortpacken. Före man tar från kortpacken måste man lägga bort ett från handen. Man skall hela tiden ha 5 kort på handen. Så här fortsätter man ett helt varv. Tidigast på det andra varvet kan en elev bestämma att avsluta omgången och då måste alla lägga ner sina kort på bordet och beräkna hur långt från noll summan av korten på handen är (i ett senare skede tänker jag gå tillbaka till detta och koppla ihop att det är absolutbeloppet av korten på handen de räknat, men i detta skede är, i alla fall för mina elever, absolutbelopp ett obekant begrepp). På sin egen tur får man antingen byta kort eller avsluta omgången (förutom på första varvet då man måste byta kort). Målet är att få en så liten summa som möjligt. Den som bestämmer att avsluta behöver inte ha 0 på handen utan enligt sin egen mening vara tillräckligt nära. Eleverna bokför resultaten och spelar åtminstone fyra varv. 

Material: Kortpacke, anteckningsmaterial
Tidsåtgång: 30min

onsdag 1 november 2023

Multiplikationsplattor

Multiplikationsplattor

Har du elever som inte har lärt sig tabellerna och som skriver av luntlapparna utan att tänka efter eller försöka komma själva fram till svaret? Då är här ett tips inspirerat av inlägget om multiplikation.  

Istället för att ha luntlappar, ha luntplattor. Låt varje tabell ha en egen färg och skapa pripelplattor för varje multiplikation. Se bild ovan. De blåa plattorna är 5:ans tabell, de gröna 6:ans, de gula 2:ans och de röda 8:ans. Förslagsvis: en tabell (en färg) i en påse där tabellen är skriven på påsen. 

Hur kan man skriva detta som en multiplikation?

Plattorna kan även användas för att konkretisera flerfaktorsmultiplikation och kommutativa lagen. (Åk4) Börja med att lägga fram en platta och öka sedan med flera lika. Fråga eleverna efter varje ökning, "Hur kan man skriva detta som en multiplikation"?

Min kollega Sonja Balthasar tipsar dagens inlägg. 😀