torsdag 27 oktober 2022

4 i rad - bråkprodukt


Min kollega Trang tipsade mig om en rolig spelform, nämligen 4 i rad. Detta bråkspel är det första av den
här sorten jag skapar, men jag har på känn att det kommer att bli många fler. 😃

Dela in eleverna i par. Varje grupp skall ha en spelplan och varje person skall ha en uppsättning färgade knappar. Målet är att vara den som först får 4 knappar i rad. Den som börjar (t.ex. sten-sax-påse om vem som får börja) får välja två valfria faktorer från rutan längst ner. (använd pilar eller annat material för att markera faktorerna). Eleven räknar svaret och lägger sin knapp på rätt ställe på spelplanen. Sedan är det följande spelares tur. Hen får bara flytta på den ena faktorn, räkna produkten och placera ut sin knapp på spelplanen. Man får ha två likadana faktorer. Om en grupp är tre så kan ena laget (med två spelare) turvisas om att välja faktor och beräkna produkt. Tidsåtgången varierar väldigt mycket beroende på hur taktikerande eleverna är. Eleverna tyckte väldigt mycket om det här spelet!!

Material: Knappar, spelplan (två olika svårighetsgrader)
Tidsåtgång: Varierar, 10-30min

tisdag 11 oktober 2022

Vilket är störst?


Detta är en huvudräkningsövning, som jag gjorde i samband med kvadratrötter, men man kan egentligen tillämpa den på vilket område som helst. Varje elev fick ett kort av varje färg. Jag visade tre uppgifter på "vita tavlan". Eleverna skulle tysta för sig själva fundera ut vilken färg som har det största svaret. När jag sedan sade "ett, två, tre, NU" så lyfte eleverna upp det kort som de ansåg vara störst. Sedan kontrollerade vi tillsammans vilket svar som var korrekt. Enkel och bra övning!
Exempel på uppgift

Material: olika färgers kort, uppgifter
Tidsåtgång: 20min


måndag 3 oktober 2022

Cillas rastgård

Tack Praktia för styroxen!

 I samband med kvadratrötter fick eleverna fundera på följande problem:

"Jag har 100m stängsel som jag skall göra till en rastgård åt min hund. Hurdan fyrhörning skall jag bygga så att hunden får så stor rastgård som möjligt?"

Eleverna fick först fundera själva en stund, därefter fick de material för att kontrollera vilka olika storleks rastgårdar det blev. (Poängterade att man ofta inom matematiken förenklar/gör problemen "mindre" för att kunna se vad bästa lösningen är.) Efter att de kommit till en lösning fick de snabbaste fundera om det finns någon annan form som blir större än fyrhörning. 

Material: Styrox 50*50 (=marken), snöre 1m (=staket), nålar (=grindstolpar)
Tidsåtgång: 15min