torsdag 30 januari 2020

Sphero i koordinatsystem




Före jullovet jobbade vi med sjuorna med koordinatsystem. Efter julen blev det en kombination av programmering och koordinatsystem. Eleverna fick i par göra olika utmaningar med Spheron. Alla utmaningar gjordes i ordning och när paret var nöjda med sin programmering visade de den åt mig. Jag skrev sedan en smiley i min checklista baserat på hur bra det gått. Eleverna fick efter varje "uppvisning" själva bestämma om de ville göra om den för att få en gladare smiley. Det var enkelt för mig som lärare att veta vilken utmaning varje elev höll på med då jag hade checklistan att utgå ifrån.

Det var en rolig och uppskattad övning. Vissa gjorde med telefonerna och andra med chromebooks, båda alternativen var lika bra.

Material: Spheron, Utmaningarna, Checklistan
Tidsåtgång: 4 lektioner (introduktion och bekantning av Sphero tar nästan en lektion)

onsdag 22 januari 2020

Spontan rätblocksuppgift


Eleverna hade till läxa att se på teorifilm (av mina flipped classroom videon) om olika fyrhörningar samt hur man beräknar omkrets och area på en rektangel. Då jag funderade hur jag skulle kontrollera förståelsen av filmen, vilket jag brukar starta varje lektion med, kom jag på att använda träklossar som 9orna som bäst räknar volym och begränsningsareor på.

Så när eleverna kom in i klassrummet stod jag vid dörren med en låda full med olika kroppar och bad dem ta ett rätblock. (Jag har inte lärt dem vad rätblock är, men alla utom en valde rätt och den eleven märkte ganska snabbt att hens avvek från de andras och kom och bytte.) Därefter skulle de mäta och i häftet beteckna och beräkna omkretsen och arean för en sida på klossen.

Uppgiften gick riktigt bra, men det som förvånade och upprörde mig (och som egentligen är orsaken till att jag skriver detta) var att endast fyra elever har hållit i en tredimensionell kropp på en matematiklektion i lågstadiet. Hur kan det vara så!? Hur skall eleverna förstå begrepp som sida, yta, area, volym etc om de inte får se konkreta exempel? Om de inte får hålla i föremål istället för att se tvådimensionella bilder i en bok?! Så snälla lärare, låt era elever få arbeta med konkret material! Hjälp eleverna att få en koppling mellan teori och praktik! Hjälp eleverna att förstå abstrakta begrepp genom att utnyttja verkliga saker!

fredag 17 januari 2020

Matematikbiennalen 2020


Innehållsrika o inspirerande dagar har det varit i Växjö! Det blev sju intressanta föreläsningar/workshops, två egna "uppträdanden" och många givande samtal med likasinnade matematikentusiaster!
Inom kort kommer här på bloggen att komma upp lite idéer från biennalen.

torsdag 9 januari 2020

Magisk kvadrat


Idén till denna övning, som tränar taluppfattning och huvudräkning,  kom av Peter Salminen.

Låt eleverna arbeta i par. Varje par skall ha en platta (3*3) och siffrorna 1-9. Övningen går ut på att placera siffrorna så att summan av varje rad, kolumn och diagonal blir 15. Om eleverna ser ut att behöva ledtrådar kan man ge ledtråden att 5an skall vara i mitten. Och om de inte själva inser kan man hjälpa med att 7, 8 och 9 inte får finnas i samma rad, kolumn eller diagonal.

Material: Plattor och siffror